INRETAIL VOORSPELT GEMIDDELDE OMZETGROEI VAN 1% VOOR SPORTRETAIL IN 2018


22-12-2017 – Terwijl de mode- en schoendetailhandel in 2018 2% meer zal gaan verkopen, voorspelt INretail voor de sportdetailhandel een omzetgroei van slechts 1%.

Betere scores in andere sectoren

Hoe 2017 voor de sportretail precies gaat eindigen is op dit moment nog niet te zeggen, maar op basis van de laatste cijfers van de INretail SportMonitor lijkt het er op dat er op zijn best sprake zal zijn van een nulgroei. 2018 mag dan in de visie van INretail een beter jaar worden, de stijging van de verkopen blijft uiterst mager, zeker gezien de positieve prognoses voor de totale economie. Andere sectoren op het gebied van duurzame consumptiegoederen scoren aanmerkelijk hoger. Zo verwacht de brancheorganisatie een gemiddelde omzetstijging voor de woonwinkels van 4%.

Grote verschillen binnen sportretail

Volgens INretail verhult het gemiddelde omzetcijfer de enorme dynamiek binnen de verschillende branches. De verschillen tussen de omzetplussen en –minnen die door afzonderlijke retailers worden gerealiseerd lopen sterk uiteen. Een aantal marktpartijen domineert en hun omzet zal blijven stijgen. Dat raakt kleinere spelers zonder niche-expertise, zo voorspelt INretail. De brancheorganisatie stelt dat dit vooral geldt voor de sportretail, maar een soortgelijk situatie is herkenbaar in de moderetail en andere branches.

Antwoorden op nieuwe vraagvormen
De grote verschillen die binnen de afzonderlijke sectoren ontstaan laten zich ook verklaren doordat het speelveld steeds sneller verandert. Er gaan nieuwe regels gelden en andere spelers maken hun entree, constateert INretail. Dit is een belangrijke conclusie van het actuele onderzoek Retail richting 2030, retail rules! Twaalf verschuivingen in consumentenbehoeften leiden naar hele nieuwe vraagvormen waarvoor de retail antwoorden kan ontwikkelen. Retailers die daarin een voorsprong nemen kunnen ook de versnelling aan die INretail waarneemt.

INretail helpt branche vooruit
Zoals de leden gewend zijn van hun brancheorganisatie zegt INretail niet alleen A, maar doet het ook B. Concreet betekent dit dat INretail aangesloten ondernemers niet in de kou laat staan bij het individueel inspelen op het bepalen van hun toekomstige koers. In 2018 worden zij geïnspireerd om een vlucht naar de toekomst te nemen. Dat gebeurt met onder meer inspiratiebijeenkomsten in de regio's, door van innovatieve retailers ambassadeurs te maken en retailsafari's te organiseren. Zo wordt de kennis die het onderzoek oplevert door INretail ingezet om de branche vooruit te helpen.

INretail

Vorige pagina Naar boven
Deel dit artikel
Zoeken
  • ANWR Garant
  • ISPO 2018 Save the date
  • Thule 2-2017
  • Leatherman Tread 290617
  • Koster 271117
Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws!

Nieuwsbrief
Social media



Kalender








Divide