NIKE SLUIT BOEKJAAR AF MET OMZET VAN RUIM $ 36 MILJARD


13-07-2018 – Nike Inc. heeft het boekjaar, dat eindigde op 31 mei jl., afgesloten met een omzetstijging van 6% naar bijna $ 36,4 miljard.

DTC-verkopen 30% van totale omzet

In gelijkblijvende valuta was sprake van een stijging van 4%. Bij het merk Nike nam de omzet via fysieke retail toe met 2% in constante valuta. De Direct-to-Consumer verkopen groeiden echter met 12% naar $ 10,4 miljard, uitkomend op 30,2% van de totale omzet tegen 28% in het voorgaande boekjaar. De totale omzet bij het merk Nike steeg met 4% in gelijkblijvende valuta naar $ 30,3 miljard.

Omzet EMEA-regio +9%
Sportswear was met ruim $ 10 miljard na een groei van 8% de grootste categorie in het afgelopen fiscale jaar. De verkopen in de Running categorie namen met 5% toe naar $ 5,2 miljard. Ook de Football categorie groeide met 5%, uitkomend op een omzet van $ 2,1 miljard. Regionaal beschouwd was op de Noord-Amerikaanse thuismarkt sprake van een omzetdaling van 2% in constante valuta. Daarentegen stegen de verkopen in de EMEA regio met 9%, in China met 18% en in de regio’s Asia-Pacific en Latijns-Amerika met 10%.

54% daling nettowinst
In het voorbije boekjaar daalde de winstmarge met 0,8 procentpunten naar 43,8% als gevolg van de impact van een daling van 0,9 procentpunten door ongunstige wisselkoersen. Gecombineerd met hogere marketingkosten en een snellere stijging van de overheadkosten ten opzichte van de omzetgroei, resulteerde dit in een daling van de winst voor belastingen met 11% naar $ 4,3 miljard. De nettowinst daalde met 54% naar $ 1,9 miljard, maar dit is voornamelijk toe te schrijven aan de effecten van de vorig jaar december geïmplementeerde Tax Act.

Uitstekend vierde kwartaal

Overigens eindigde Nike Inc. het boekjaar met een uitstekend vierde kwartaal. Daarin stegen de internationale en DTC verkopen sterk en werd in Noord-Amerika weer groei gerealiseerd. De omzet van de groep steeg met 13% (8% in constante valuta) naar $ 9,8 miljard. De nettowinst kwam uit op $ 1,1 miljard na een stijging van 13%. Alleen al het merk Nike zag de verkopen in Q4 toenemen met 14% naar $ 9,3 miljard in gelijkblijvende valuta. De online omzet steeg zelfs met 34%. In Noord-Amerika was sprake van een toename met 3% naar $ 3,9 miljard. Ook in de EMEA regio realiseerde Nike een forse groei, namelijk van 24% (10% in constante valuta) naar $ 2,5 miljard.

Bron: SGI Europe

Nike Inc.

Vorige pagina Naar boven
Deel dit artikel
Zoeken
  • ANWR Garant
  • Goldbergh jpg
  • Thule 2-2017
  • Leatherman Tread 290617
  • Koster 271117
Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws!

Nieuwsbrief
Social media



Kalender








Divide