WERELDMARKT VOOR SPORTHARDWAREN IN 2017 NAUWELIJKS GEGROEID


20-07-2018 – Met een toename van de verkopen met gemiddeld 0,2% mag de groei van de wereldmarkt voor sporthardwaren in 2017 gerust magertjes worden genoemd.

Golf en fietsen in de lift

Daarmee kwam de waarde van de verkopen van producenten aan retailers uit op $ 76,1 miljard. De matige groei volgt op een al even weinig indrukwekkende stijging van de markt voor sporthardwaren in 2016, die toen uitkwam op 1,4%. Dat blijkt uit het jaarlijkse Intrnational Branded Equipment Market onderzoek van Sporting Goods Intelligence. Vooral de categorieën outdoor, fitness en sports electronics deden het vorig jaar matig. De bescheiden groei is vooral te danken aan de categorieën golf en fietsen.

3,2% daling in V.S.

Regionaal gezien is vooral de Amerikaanse markt voor sporthardwaren verantwoordelijk voor de bescheiden toename. Deze daalde in 2017 met 3,2% naar $ 32,8 miljard. Daarentegen groeide de markt buiten de V.S. met 3% naar $ 43,4 miljard. De cijfers worden enigszins vertroebeld doordat in bepaalde markten andere definities gehanteerd worden voor begrippen als ‘sporthardwaren’ en ‘outdoor’. Zo vallen in veel landen fietsen onder de noemer sporthardwaren, terwijl in de V.S. ook vuurwapens en munitie tot de outdoor categorie behoren.

Kleine verschillen in top 10
Mede door deze verschillen in interpretatie wijkt de top 10 van grootste producenten van sporthardwaren volkomen af van de hoogste regionen op de ranglijst van grootste fabrikanten van sportschoeisel en sportkleding. Zo moet Nike met een hardwarenomzet van $ 1,4 miljard genoegen nemen met een bescheiden 8e plaats en treffen we adidas Group op plaats 11 met een omzet in deze categorie van $1,2 miljard. Ook de verschillen in de top 10 zijn veel kleiner. Zo realiseerde Shimano op plaats 1 vorig jaar een hardwarenomzet van bijna $ 3 miljard, gevolgd door in Europa onbekende Amerikaanse producenten als Newell Play en Vista Outdoor. Pas op de 4e plaats komen we een ‘echte’ sportfabrikant tegen, te weten Amer Sports. De omzet van het Finse sportconcern in deze categorie kwam in 2017 uit op $ 1,9 miljard.

Grote verschillen in omzetontwikkeling
Dat sprake is van een onrustige markt, blijkt uit de enorme verschillen in omzetontwikkeling die alleen al binnen de top 10 te zien zijn. Tegenover een omzetstijging van 23,9% bij Newell Play op plaats 2 staat een omzetdaling van 25,5% bij FitBit op plaats 6. Sporthardwarenproducenten die vorig jaar goed beter presteerden dan de markt zijn onder andere Amer Sport (plaats 4, 2,1%), Garmin (plaats 7, 7,1%), adidas Group (plaats 11, 6,4%), Dunlop (plaats 20, 10,2%) en HEAD Sports (plaats 32, 6%). Sportbedrijven die een daling moesten incasseren zijn onder meer Nike (plaats 8, -7,3%), GoPro (plaats 10, -0,4%) en Yonex (plaats 27, -1,2%).

Bron: SGI Europe
Foto © HEAD


Vorige pagina Naar boven
Deel dit artikel
Zoeken
  • ANWR Garant
  • Goldbergh jpg
  • Thule 2-2017
  • Leatherman Tread 290617
  • Koster 271117
Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws!

Nieuwsbrief
Social media



Kalender








Divide